Jak začít cvičit jógu?

20120724-cadj-vysehrad0055

Jakou, kde a s kým začít cvičit jógu?  Zcela jistě je třeba hledat odpověď na tuto otázku cestou pokusu a omylu. Ne každý styl nám je blízký, ne každý instruktor nám sedí a ne každý přístup nás osloví.

Pokud se chcete začít vzdělávat na poli dětské jógy a zapojit tuto aktivitu do svého programu práce s dětmi – ať už doma, ve školkách, školách či při mimoškolních aktivitách – měli byste se s jógou sami předem seznámit a sami ji začít cvičit. Ke vkročení na cestu jógy vás může motivovat třeba to, že do svých pohybových aktivit zařadíte jógové pozice, dechová cvičení a sestavu pozdravu slunci.

Doma se donutí pravidelně cvičit málokdo. Nicméně pokud se vám to podaří, tuto variantu vám můžeme doporučit. Velice zdařilá a srozumitelná je pro pravidelné cvičení doma kniha systému Jóga v denním životě.

Další možností je poohlédnout se ve svém okolí po vhodném učiteli. Není vždy snadné se zorientovat v nabízených stylech jógy a bylo by zavádějící je popsat, protože každý instruktor může mít jiný způsob vedení hodiny. Také je možné jít na lekci označovanou jako hathajóga, která ale může být prezentována nezvykle dynamicky. Naopak instruktoři vzdělaní na poli powerjógy mohou být např. fyzioterapeuty a provedení jsou schopní přizpůsobit schopnostem svých klientům. Velmi podrobně jsou jednotlivé styly jógy popsány na webových stránkách, včetně profilů mnoha cvičitelů. O řadě velmi šikovných instruktorů však zde informace chybí.

Ať již si vyberete jakýkoli styl a podaří se vám najít příjemného instruktora či instruktorku, mějte vždy na paměti, že jógu děláte pro sebe, že jste to vy, nikoli instruktor, kdo rozhoduje o tom, kam se v pozici dostanete, a že budete vždy respektovat sebe a své limity. Pokud budete naslouchat svému tělu, bude se vaše senzitivita vůči signálům, které vám tělo vysílá, jen zlepšovat, a dokážete tak lépe rozlišit stavy, kdy např. hůře dýcháte, jste „svázaní“ chováním druhého člověka nebo kdy vás ovládají vámi v mysli vytvořené strachy a pochybnosti.

Budete schopní lépe posoudit, jaká strava vám prospívá, kdy dokážete zachovat klid, kde se cítíte dobře. Pokud se však necháte unést tím, jak pozici v hodině provádí soused na podložce, či tím, co říká instruktor na adresu vašeho předklonu, když se budete snažit někomu vyrovnat nebo dosáhnout toho, co dělají ostatní, ztratíte kontakt sami se sebou. Udržte si na podložce i v životě jemný a plynulý dech, zlepšujte své limity postupně a v souhře s vaším tělem a odměnou vám bude radost. K tomu je však třeba dodat, že radost, pružné tělo a všechny libé pocity, které přicházejí s praxí jógy, se dostaví pouze tehdy, pokud vaše praxe bude pravidelná, nejlépe každý den, 3× za týden však jóga přinese také své ovoce.